puasa 9 zulhijjah??

Dan Rasulullah ditanya tentang berpuasa di hari 'arafah. Maka baginda bersabda:

"ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang."

                                                                                                  (hadis riwayat imam muslim)
Sedang umat islam mengerjakan wukuf di Arafah pada 9 zulhijjah, kita yang belum berkesempatan untuk pergi menunaikannya bolehlah berpuasa pada hari Arafah...Kelebihannya telah disebut oleh Rasulullah dalam hadis diatas iaitu "ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang."

Dalam riwayat lain Baginda bersabda:
“Puasa hari Arafah, sesunguhnya aku berharap Allah swt agar menghapuskan dosa setahun yang lepasnya dan tahun yang sebelumnya”

                                                                                                     (Hadith riwayat Tirmidzi)

Daripada Sayyidatina ‘Aisyah telah berkata :

Tiada dari hari dalam setahun aku berpuasa lebih aku gemari daripada hari Arafah

                                                                       (Hadis riwayat Ibnu Abu Syaibah dan Baihaqi)

Untuk niat nye ade beberapa pendapat iaitu :
1. Kita boleh niat dengan cara niat umum, contoh, “Sahaja aku puasa sunat”.

Ataupun

2. Niat dengan cara khusus, contoh “Sahaja aku puasa sunat hari arafah”.

untuk lebih lanjut boleh ke pautan ini.

jarak mekah, mina, muzdalifah dan arafah

You Might Also Like

0 rungutan

thanx for follow me...

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...